Stoptober: psychologische tactieken die het stoppen makkelijker maken

Vandaag 1 oktober worden de Nederlandse tabaksliefhebbers geconfronteerd met een belangrijke keuze: wel of niet meedoen met 28 dagen niet roken? Aangezien de redactie meedoet met Stoptober hebben we hieronder een aantal tips geformuleerd op basis van eigen ervaringen en de tips van Stoptober. Dus hoe komt je die moeilijke eerste dagen door? 

  1. Vermijd verleidelijke associaties

Probeer deze maand alles wat jouw brein associeert met tabak te vermijden te zien en te ervaren. Rook je gewoonlijk op het terras terwijl je met je huisgenoten een biertje doet? Vermijd dan de eerste week dan dergelijke associaties. Het is nu tijd om alles wat jij in je brein verbindt aan het roken te identificeren en deze dingen even links te laten liggen. Hierdoor voorkom je dat je weer terugvalt in het gewoontegedrag of drogredenen gaat hanteren o toch een sigaret op te steken zoals ‘ja, maar op het terras is het zo lekker….’

Ook Stoptober geeft het advies om alle associaties met tabak te verminderen: “Gooi de avond voordat je stopt met roken alle sigaretten weg en leg asbakken en aanstekers uit het zicht. Hierdoor word je niet steeds herinnerd aan roken”. Zie je je vrienden steeds roken? Stel dan je ontmoeting met hen een paar dagen uit om jezelf daarmee de tijd te gunnen te wennen aan stoppen. Of nog beter: moedig je vrienden aan om mee te stoppen.

2. Gebruik iets anders om jezelf te belonen

Wanneer je tabak gebruikt voor momenten van pauze, reflectie en beloning dan moet je iets anders gaan vinden om tot rust te komen na het afronden van belangrijke taken. Denk hier van te voren over na: op welke manier mag jij jezelf op een gezonde manier belonen? Ook hierbij helpt het om de associaties met het roken te verminderen. Dus drink je normaal een kop stevige koffie en gebruik je daarbij ook tabak? Probeer deze week dan eens thee te gebruiken op zulke momenten. Hierdoor verminder je ook de associaties die jouw brein heeft met tabak en wordt het stoppen ook makkelijker.

3. Ga iets doen bij trek, zoals sporten

Sporten helpt bij het stoppen met roken. Door het sporten vinden allerlei positieve processen plaats in je lichaam waardoor je minder behoefte zult hebben aan tabak. Vooral het doen van cardio zoals fietsen, crosstrainer of hardlopen helpt bij het aanjagen van positieve lichamelijke processen. Je zou sporten als beloningsmechanisme kunnen zien dat het roken vervangt. Dat is dan direct twee vliegen in een klap: je stopt met iets ongezonds en je begint deze maand met iets dat goed is voor lichaam en geest. Topper!

4. Vraag hulp van Stoptober

Mocht je er nu niet helemaal uitkomen… dat is geen probleem. Niemand kan de wereld in zijn eentje aan. Op de website van Stoptober vind je allerlei goede tips om de moeilijke momenten door te komen. Zo is het advies om volledig te stoppen en niet tussendoor een beetje tabak te gebruiken. Dat is een belangrijke tip: tabak werkt zo verslavend dat je na het stoppen eigenlijk nooit meer mag beginnen. Dus ga je echt stoppen? Topper, maar de grootste kans op succes behaal je door vanaf vandaag tabak volledig te vermijden, inclusief alles wat je associeert met tabaksgebruik. Dus moet je vanmiddag boodschappen doen? Stel het 1 dag uit zodat je niet toch weer dat pakje gaat kopen…. misschien helpt het?