Nieuwe marketing voor GPU fabrikanten? De zin en onzin van ‘ray tracing’

In de markt van computers en gaming is er altijd noodzaak om te vernieuwen. Die vernieuwing, hoe klein dan ook, kan consumenten namelijk over de streep trekken om nieuwe hardware aan te schaffen en nieuwe game settings te proberen. Sinds enige tijd is er weer een nieuwe vorm van marketing in de wereld van computer games en videokaarten bedacht, het zogeheten ‘ray tracing’. Dit is een grafische verwerkingsmethode die de beelden van het computer spel nog realistischer moet doen lijken, maar als we goed kijken naar wat deze weergavemethode nu precies doet en wat de effecten ervan zijn op de performance van je computer, dan lijkt ray tracing op een nieuwe vorm van marketing dan dat het daadwerkelijk iets oplevert voor de spelervaring.

Laten we direct maar beginnen met de nadelen van de nieuwe weergavemethode. Het nadeel van ray tracing is dat de toepassing van deze methode veel vermogen vraagt van je videokaart, waardoor spellen als Battlefield 5 plotseling niet langer vloeiend speelbaar zijn op een GPU die het zonder ray tracing prima af kan. Hierdoor kun je het idee krijgen dat je hardware wellicht te oud is, maar als je heel goed kijkt naar wat ‘ray tracing’ precies doet met de beeldkwaliteit dan zie je al snel dat je het voor 99% van de gevallen toch niet opvalt tijdens het gamen.

Mogelijk is ray tracing bedacht met het doel om jou te doen denken dat je een nieuwe videokaart nodig hebt, want de verbeteringen die ray tracing oplevert zijn nauwelijks te zien. Maar er is meer aan de hand met deze nieuwe weergavemethode. Ook verdwijnen in Battlefield 5 plotseling de reflecties in het water oppervlakte als je ray tracing uitzet, terwijl water reflecties al meer dan een decennium in één of andere vorm in computer games verwerkt zitten. Al in het oude Far Cry uit 2004 zaten environmental reflections. Kijk hieronder maar eens naar de verschillen tussen computergames mét en zonder ray tracing en bepaal zelf in welke mate het daadwerkelijk bijdraagt aan een goede gaming experience.

Mocht je in het afgelopen jaar nu hebben overwogen om een nieuwe videokaart aan te schaffen omdat het spel niet zo lekker loopt met ray tracing aan, let dan goed op en zet de functie gewoon uit. Daardoor zal het spel gewoon weer vloeiend lopen.

Mocht je alsnog willen gamen met ray tracing, dan moet je natuurlijk nieuwe hardware kopen binnenkort. Door de hype op de crypto markten zijn de GPU’s veel echter duurder dan in andere jaren. Veel miners hebben videokaarten gekocht om Ethereum te minen. Ook helpen de chiptekorten niet in het verlagen van de prijzen en zijn veel GPU’s tijdelijk niet beschikbaar. De framerate gaat door het gebruik van ray tracing enorm omlaag waardoor het spel niet langer soepel speelt. De vraag is dan ook of de kleine verschillen die het oplevert het waard is.

Het opmerkelijke aan de video van The Tech Chap is ook dat bij het uitzetten van ‘ray tracing’ de reflecties in het water niet langer te zien zijn, terwijl het genereren van reflecties in metalen structuren of in water al mogelijk is sinds 2004. Het is daarom extra vreemd dat een grafisch element dat al een decennia lang beschikbaar is in voorgaande computer games, plotseling wordt genoemd als zijnde ‘ray tracing’ en dat het gebruik van de hoogste setting een enorme drop in performance veroorzaakt.

Natuurlijk is het harstikke mooi dat de grafische kwaliteit van spellen steeds beter wordt, maar tegelijkertijd kosten de videokaarten ook enorm veel stroom en is het steeds opnieuw produceren van nieuwe line-ups enorm vervuilend voor de aarde. Het is eigenlijk niet langer nodig om hierin te blijven innoveren, omdat de grafische kwaliteit al enorm goed is en het geen bottleneck is in het beleven van het spel. Veel liever zouden we bij Nieuwsframes zien dat videokaartproducenten gaan werken aan het verduurzamen van hun productieprocessen en met name het verlagen van de TDP’s van de GPU’s, zodat deze mooi kunnen draaien op 50 watt in plaats van 350 watt.

Als dit betekent dat een optie als ‘ray tracing’ niet mogelijk is, ach, dan moet dat maar.