Hoe je Spotify’s algoritme verslaat en van irritante advertenties afkomt

Het is crisis en dus moet je soms gaan bezuinigingen op niet-noodzakelijke uitgaven, zoals bijvoorbeeld je lidmaatschap van de Postcode Loterij of je Spotify Premium abonnement. Spotify Premium is echter veel moeilijker om op te geven omdat je allerlei functies verliest en allerlei vervelende advertenties moet luisteren, alleen nog maar afspeellijsten kunt shuffelen en geen handmatige selectie van muziek kunt maken. Hieronder leggen we uit hoe je het algoritme van Spotify verslaat en van irritante advertenties afkomt. Natuurlijk is Spotify niet Open Source ontwikkeld en kunnen we de architectuur van de software niet intern bestuderen, maar via trial and error kunnen we wel een aantal conclusies trekken.  

Spotify software is namelijk zo ontworpen dat jij zo snel mogelijk weer overstapt naar een Premium abonnement. Vaak werkt de strategie van Spotify, maar er is dus ook een manier om van die irritante reclames af te komen door het algoritme voor de gek te houden. Doe je dit, dan verdwijnen de irritante reclames als sneeuw voor de zon en wordt je nog maar een keer per uur geconfronteerd met een reclameblok van een minuut. Ons is het zelfs gelukt om twee uur zonder reclames muziek af te spelen op Spotify. In dit artikel leggen we uit hoe je dit voor elkaar krijgt.

Algoritmes van Spotify

De reden waarom Spotify zo verslavend is en veel muziekliefhebbers moeite hebben met het opzeggen van hun Premium abonnement is natuurlijk het feit dat dit stukje software enorm goed is in het selecteren van nieuwe nummers die passen bij jouw muzieksmaak. Ook kun je met een Premium abonnement zelf kiezen welk nummer je hoort. Drie algoritmes zijn al bekend waarmee Spotify er voor zorgt dat jij interessante nummers voorgesteld krijgt, maar er is dus ook een algoritme dat jou als consument profileert en op basis daarvan een specifieke, op jou toegespitste, advertentiecampagne toepast. Hoe Spotify dit advertentie algoritme zelf noemt weten we niet, maar we noemen het voor dit artikel het advertentiealgoritme. Wel zo makkelijk. Als je de afgedwongen shuffle modus in de gratis Spotify editie dus geen probleem vindt, bijvoorbeeld omdat je toch al goede afspeellijsten hebt gemaakt en je alleen irriteert aan de reclames dan is dit de manier om daarvan af te komen.

Spotify’s advertentiealgoritme verslaan

Op basis van hoe jij omgaat met de app van Spotify bepaalt het bedrijf welke advertentiestrategie voor jou het beste werkt. Voor Spotify, natuurlijk. Als jij je Spotify abonnement opzegt zal Spotify je nameljk in eerste instantie elke 10 minuten advertenties voorschotelen in een poging om jou ervan te overtuigen snel weer een abonnement af te sluiten. Dat is natuurlijk bloedirritant en veel mensen kunnen het verlies van Premium functionaliteit gecombineerd met een veelvoud aan reclames niet aan en zullen dus weer worden geprikkeld een abonnement af te sluiten. Maar na enkele weken werkt dit natuurlijk niet meer. Het is de truc om na het opzeggen van Spotify Premium het algoritme te laten geloven dat jij niet langer afhankelijk bent van Spotify voor je muziekkicks en dat je ook bij andere aanbieders terecht kunt, zoals YouTube en Soundcloud bijvoorbeeld.

Krijg je na het opzeggen van Premium elke twintig minuten weer een reclame? Straf Spotify dan keihard af door de app te sluiten en het stukje software de eerstvolgende 48 uur te negeren. Spotify koppelt deze gebruikersgegevens aan advertentieprofielen en zal hierdoor concluderen dat je via andere kanalen muziek luistert en niet afhankelijk bent van Spotify. Het belang van Spotify verandert dan niet langer in het pushen van reclame, maar juist om jou zo snel mogelijk weer aan het luisteren te krijgen, simpelweg voor de advertentie-inkomsten.

Als je Spotify ervan overtuigt dat je de reclames zo irritant vindt dat je zelfs niet meer terugkomt in de app, dan zal Spotify de reclames nog maar 1x per uur laten horen om te voorkomen dat je de app afsluit. De Nieuwsframes redactie is het ondertussen zelfs gelukt om twee uur zonder reclames naar Spotify te luisteren door deze strategie toe te passen. Elke keer als er weer een reclame komt sluit je Spotify dus af en laat je de app even rusten. Na enkele weken, zo’n 4 tot 8 weken na het opzeggen van  Premium, lijkt het algoritme jou in te schatten als een gebruiker die 1) niet afhankelijk/verslaafd is aan Spotify 2) geïrriteerd raakt door reclames en de app sluit als deze worden gepresenteerd 3) nog steeds winstgevend kan zijn via een toekomstig abonnement zolang je de app maar opent. Immers betekent dit voor Spotify dat als je helemaal niet meer luistert dat ze je ook niet kunnen overtuigen om een Premium abonnement af te sluiten.

De laatste overweging lijkt voor het algoritme het meest belangrijk na vier weken en Spotify zal na het volgen van deze strategie jou minder reclames voorschotelen. Het kost wel even tijd om het algoritme te laten geloven dat je een ‘moeilijke gebruiker’ bent, maar het is het zeker waard om deze strategie te volgen zodat je niet meer wordt gestoord tijdens het afspelen van je favoriete afspeellijsten.

Op shuffle, uiteraard.