Vandaag in 1908: Eerste Amerikaanse T-Ford rijdt uit de fabriek van Detroit

Op 27 september 1908 rolde in het Amerikaanse Detroit de eerste T-Ford uit de fabriek van Henry Ford, de latere ontwikkelaar van de loopband en de man die de automobiel naar de gewone man bracht met zijn innovaties. Het bedrijf bestaat nog steeds en elk jaar komen er nieuwe modellen uit. Maar in 1908 leek de automobiel nog niet in de verste verte op wat er tegenwoordig beschikbaar is op de markt. De laatste T-Ford werd in 1927 geproduceerd. 

De revolutie van de T-Ford zat hem met name in de prijsdaling van het product. In 1913 kostte een T-Ford nog zo’n 550 Amerikaanse dollar, maar in 1920 kostte een verbeterde uitvoering van de T-Ford nog maar 300 dollar. Dat is omgerekend en gecorrigeerd voor de inflatie zo’n $3,898.77 per auto.

Geen wonder dat de T-Fords al snel razend populair werden.

Door de innovatie van het productieproces werd de T-Ford steeds goedkoper en na enkele jaren was het de meest populaire auto ter wereld. Dit feit realiseerde Henry Ford door het productieproces volgens de principes van arbeidsverdeling in te richten. Fabrieksarbeiders hielden zich steeds meer bezig met kleine taken en hoefden minder algemene kennis en vaardigheden te bezitten om onderdeel te zijn van het proces. Hierdoor konden de arbeiders zich focussen op een aantal kerntaken en dit kwam zowel de kwaliteit als de efficiënte ten goede. Doordat de prijzen van de T-Ford zo sterk daalden konden steeds meer mensen een auto aanschaffen.

De huidige waarde van een nog in goede staat verkerende T-Ford is echter tien keer zoveel als de koopwaarde in 1927. De auto is ook tamelijk schaars, iets wat de waarde op de markt verhoogt. Een gemiddelde T-Ford verkoopt op het moment van schrijven voor 45.000 Amerikaanse dollar. Daarmee is het model anno 2020 ruim 10x zoveel waard in vergelijking met de verkoopwaarde in de jaren ’20.